Przepisy ustawy o fundacji rodzinnej nakładają obowiązek prowadzenia spisu mienia. W dzisiejszym wpisie postaramy się wyjaśnić kto powinien prowadzić ten spis, co się w nim zamieszcza oraz czy należy zgłaszać go do rejestru fundacji rodzinnych.
Pierwszy spis mienia powinien zostać dokonany przez Fundatora, który zobowiązany jest do sporządzenia spisu mienia wnoszonego na pokrycie funduszu założycielskiego. W dalszej kolejności to na zarządzie ciąży obowiązek aktualizowania spisu. Zarząd odpowiada zatem za aktualność tego spisu. Przepisy nakładają obowiązek, aby spis mienia był prowadzony w formie pisemnej.
Wartość podatkowa powinna zostać określona zgodnie z art. 37 ustawy o rachunkowości. Zatem Wartość podatkowa mienia to cena, która nie była wcześniej wliczona do kosztów generowania przychodów i którą fundator uznałby za taki koszt, gdyby przedmiot ten sprzedał zanim przekazał go do fundacji rodzinnej. Cena ta nie może przekroczyć wartości rynkowej mienia. Określenie tej wartości jest ważne dla ustalenia, ile podatku fundacja rodzinna będzie musiała zapłacić, gdy w przyszłości zdecyduje się to mienie sprzedać. Innymi słowy, jest to cena zakupu mienia, które fundator mógłby ustalić przy sprzedaży, zanim przekazał je fundacji, a ta wartość ma wpływ na wysokość podatków, które fundacja będzie musiała zapłacić przy ewentualnej sprzedaży tego mienia.
Ponadto dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną.
Dla celów podatków za mienie wniesione przez fundację rodzinną przyjmuje się mienie wniesione przez osoby inne niż fundator, jego małżonek, zstępny, wstępny lub rodzeństwo, np. mienie wniesione przez spółkę, w którą zaangażowany jest fundator czy przez partnera fundatora niebędącego jego małżonkiem.
Przepisy – w szczególność art. 114 ustawy o fundacji rodzinnej – nie nakłada na zarząd lub fundatora obowiązku złożenia spisu mienia do rejestru fundacji rodzinnych. Zatem aktualny spis mienia jest dokumentem wewnętrznym, który powinien znajdować się w dokumentach fundacji rodzinnej. Co jednak istotne zgodnie z art. 84 ustawy o fundacji rodzinnej Krajowa Administracja Skarbowa może żądać od fundacji rodzinnej w terminie wyznaczonym przez nie krótszym niż 14 dni od dnia doręczenia żądania, m.in. spis mienia.
Na koniec należy wspomnieć o kwestiach związany z częstotliwością aktualizowania spisu mienia. Przepisy nie wspominają jak często zarząd powinien dokonywać aktualizacji spisu. Pomocne może okazać się brzmienie przytoczonego powyżej art. 84 ustawy o fundacji rodzinnej. Możliwość żądania przez Krajową Administrację Skarbową spisu mienia w terminie nie krótszym niż 14 dni sugeruje, że zmiany w mieniu fundacji rodzinnej powinny być uwzględnione w spisie mienia w ciągu 2 tygodni od ich zaistnienia.
Potrzebujesz pomocy w tym temacie? Napisz do nas!