Dnia 13 maja br. Sejm przekazał Prezydentowi oraz Marszałkowi Senatu uchwaloną w dniu 12 maja 2022 r. ustawę o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (druki sejmowe nr 2186, 2239 i 2239-A). Jest to zapowiadana i oczekiwana nowelizacja odnosząca się w swej treści do zmian wprowadzanych od dnia 01 stycznia 2022 r. w ramach tzw. „Polskiego ładu”.
Jedną z najistotniejszych zmian przewidzianych w Projekcie jest obniżenie stawki podatku w tzw. pierwszym progu podatkowym. Obecnie wynosi ona 17%, a od 01 lipca br. ma wynosić 12%. Wskutek tej zmiany wielu podatników może zrewidować swoje uprzednie założenia odnośnie optymalnej dla nich formy opodatkowania. Wprowadzenie tak istotnej zmiany w trakcie roku podatkowego wywołuje bowiem istotne wątpliwości odnośnie do wcześniej wybranych rozwiązań podatkowych implementowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wychodząc naprzeciw tym wątpliwościom, Projekt (art. 14-17) przewiduje mechanizm adaptacyjny umożliwiający zmianę dotychczas stosowanej formy opodatkowania.
Omawiany mechanizm obejmuje:
W treści art. 14-16 Projektu ustawodawca, w celu skorzystania przez w/w podatników z możliwości zmiany formy opodatkowania, wprowadza obowiązek zawiadomienia o tym fakcie naczelnika właściwego urzędu skarbowego w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, złożonym w terminie określonym w tym przepisie, tj. w wezwaniu rocznym za rok 2022.
Przy czym możliwość zmiany formy opodatkowania została zastrzeżona w tych przepisach do wyboru skali podatkowej. Wówczas należy mieć na uwadze, aby wybrać odpowiedni formularz deklaracji podatkowej, gdyż zgodnie ze stanowiskiem zawartym w uzasadnieniu projektu będzie to warunkowało wybór formy opodatkowania, tj. skali podatkowej (PIT-36), kontynuacji podatku liniowego (PIT-36L) czy też kontynuacji ryczałtu ewidencjonowanego (PIT-28).
Co istotne, wybór dokonany w deklaracji składanej za 2022 r. będzie dotyczyć wyłącznie tego roku. Jeżeli więc podatnik wcześniej zadeklarował wybór podatku liniowego albo ryczałtu ewidencjonowanego, wybór ten pozostanie aktualny również na rok 2023 i następne. Należy zatem pamiętać, że jeżeli mamy zamiar zmienić formę opodatkowania również na lata następne, wówczas musimy zgłosić taki zamiar w trybie oraz terminie przewidzianymi właściwymi przepisami.
Należy w tym miejscu wskazać na szczególne uregulowanie zawarte w art. 17 ust. 1 i 2 Projektu. Otóż, zgodnie z tym przepisem, podatnik ryczałtu ewidencjonowanego, który w terminie określonym w art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie, nie złożył oświadczenia na piśmie o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w 2022 r., będzie mógł złożyć w terminie do dnia 22 sierpnia 2022 r. na piśmie oświadczenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania przychodów osiągniętych w okresie od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, przy czym w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki, o której mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie (spółka cywilna osób fizycznych, spółka cywilna osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółka jawna osób fizycznych), oświadczenie takie składają wszyscy wspólnicy i wówczas dotyczy ono również lat następnych, chyba że podatnik dokona wyboru innej formy opodatkowania.
W takiej sytuacji podatnik będzie obowiązany do złożenia dwóch zeznań rocznych, tj. PIT-28 (obejmującego dochody uzyskane od dnia 01 stycznia do dnia 30 czerwca 2022 r.), a także PIT-36 (obejmującego dochody uzyskane od dnia 01 lipca do dnia 30 grudnia 2022 r.).
Natomiast w przypadku podatników opłacających ryczałt od najmu prywatnego, ustawodawca wskazuje, że będą oni mogli skorzystać z zasad szczególnych uregulowanych w art. 71 ustawy z dnia a 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2105, 2349, 2427 i 2469), tj. „Polskiego ładu 1.0”. Będą zatem mogli stosować zasady opodatkowania tych przychodów obowiązujące na dzień 31 grudnia 2021 r., jednakże z przewidzianym tam zastrzeżeniem, że mogą, nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2022 r., zaliczać do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych będących odpowiednio budynkami mieszkalnymi, lokalami mieszkalnymi stanowiącymi odrębną nieruchomość, spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu mieszkalnego lub prawem do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, nabytych lub wytworzonych przed dniem 1 stycznia 2022 r. Wyboru formy opodatkowania w postaci skali podatkowej podatnik dokonuje, tak jak w wyżej omówionych przypadkach, tj. poprzez złożenie deklaracji PIT-36.
Powyższe rozwiązania, jak wspomniano na wstępie, zostały zawarte w projekcie ustawy przekazanym do dalszego procedowania przez Senat. Projekt oznaczony jako Druk senacki nr 714 ma być rozpatrywany podczas posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów w dniu 01 czerwca 2022 r. Omawiane założenia mogą więc ulec dalszym modyfikacjom.
Potrzebujesz pomocy w tym temacie? Napisz do nas!