W dniu 4 czerwca 2024 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji udostępniono projekt nowelizacji ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (numer projektu: UD 41; dalej jako „Projekt Nowelizacji”). Projekt ten zakłada liczne zmiany w zakresie zasad rozliczania prosumentów i zasad udzielania pomocy publicznej w sektorze energetycznym.
Na podstawie aktualnie obowiązujących przepisów, tj. art. 4b ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1436 z późn. zm.; dalej jako „Ustawa o OZE”) wartość energii elektrycznej wprowadzanej do sieci przez prosumentów odnawialnych źródeł energii (OZE) oraz prosumentów zbiorowych OZE obliczana jest na podstawie rynkowej miesięcznej ceny energii elektrycznej (RCEm). Od dnia 1 lipca 2024 r. wyliczenia te będą bazować na rynkowej cenie energii elektrycznej (RCE).
Aby zwiększyć opłacalność rozliczeń prosumentów w systemie net-billing, proponuje się modyfikację przepisów ustawy o odnawialnych źródłach energii. Zmiana ta umożliwi prosumentom, którzy byli rozliczani według RCEm przed 1 lipca 2024 r., kontynuowanie tego systemu rozliczeń. Prosumenci będą jednak mogli, składając odpowiednie oświadczenie sprzedawcy energii, przejść na nowy system rozliczeń oparty na rynkowej cenie energii elektrycznej (RCE).
Na podstawie art. 4b ust. 2a Projektu Nowelizacji w razie złożenia oświadczenia, o którym mowa powyżej, zmiana sposobu wyznaczania wartości energii elektrycznej zacznie obowiązywać od pierwszego okresu rozliczeniowego następującego po okresie rozliczeniowym, w którym złożono oświadczenie. Należy jednak podkreślić, że zgodnie z art. 4b ust. 2b Projektu Nowelizacji po złożeniu oświadczenia o zmianie sposobu wyznaczania wartości energii elektrycznej, ponowne złożenie takiego oświadczenia nie będzie możliwe.
Jednym z głównych elementów mających na celu zachęcenie prosumentów do zmiany systemu rozliczeń będzie możliwość zwiększenia wartości zwrotu niewykorzystanych środków za energię elektryczną wprowadzoną do sieci. W nowym systemie – zgodnie z art. 4 ust. 11a Projektu Nowelizacji – zwrot ten może wynieść do 30% wartości energii w okresie kolejnych 12 miesięcy (tzw. nadpłata). Jeśli prosument zdecyduje się pozostać przy dotychczasowym systemie rozliczeń, wysokość zwrotu nadpłaty nie ulegnie podwyższeniu i nadal będzie wynosić maksymalnie 20%.
Proponowane zmiany wskazane w art. 4c ust. 4 Projektu Nowelizacji przewidują również wprowadzenie mechanizmu zwiększającego wartość depozytu prosumenckiego dotyczącego danego miesiąca kalendarzowego o współczynnik korekcyjny 1,23. Wartość ta będzie przyporządkowana do konta prosumenckiego w kolejnym miesiącu kalendarzowym, co poprawi opłacalność rozliczeń w systemie net-billing poprzez zmniejszenie różnicy między rynkową ceną energii dla prosumenta a stawką oferowaną przez operatora w ramach jego taryfy.
Nowelizacja zakłada również wprowadzenie zmian do art. 4c ust. 9 Ustawy o OZE w celu rozwiązania problemu rozliczenia nadwyżek energii wynikających z systemu net-metering. Nadwyżki w produkcji energii elektrycznej były zgodnie z systemem net-meteringu wykorzystywane w ten sposób, że energia elektryczka, która nie została na bieżąco zużyta, była oddawana do tzw. magazynu sieci dystrybucyjnej, z którego w ciągu roku można było odebrać energię elektryczną płacąc 80% lub 70% wartości energii elektrycznej zależności od mocy posiadanej instalacji fotowoltaicznej.
Z początkiem kwietnia 2022 r. wprowadzony został system net-billing, na którego podstawie nadwyżki wytworzonej energii elektrycznej prosumenci mogli sprzedać operatorowi sieci po ściśle określonej cenie, a za energię, którą pobierali od dostawcy płacili bez żadnych obniżek – czyli razem z opłatami dystrybucyjnymi.
W ramach planowanej nowelizacji, po dokonaniu zmiany systemu rozliczania wprowadzonej energii elektrycznej do sieci, wartość niewykorzystanej energii elektrycznej zostanie doliczona do konta prosumenta na podstawie średniej miesięcznej ceny rynkowej obowiązującej w miesiącu poprzedzającym zmianę systemu rozliczeń.
Ponadto, w ramach nowelizacji ma zostać przeprowadzona modyfikacja zasad korekty rynkowej ceny energii elektrycznej. Skorygowana wartość tych cen jest obliczana, jeśli nastąpi zmiana danych wykorzystywanych do ustalenia cen – np. w wyniku przekazania przez operatora systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego korekty. Aktualnie korekta ceny musi zostać obliczona, jeśli różnica między nią, a poprzednio obliczoną ceną wyniosła więcej niż 0,1%.
Wprowadzenie zmiany progu korekcji danych pomiarowych z 0,1% do 2% umożliwi zmniejszenie liczby koniecznych korekt rozliczeń, co z kolei obniży koszty związane z rozliczaniem prosumentów działających w systemie net-billing.
Zmiany w rozliczaniu prosumentów, wynikające z nowelizacji ustawy o odnawialnych źródłach energii, mają na celu poprawę opłacalności i przejrzystości tego systemu. Nowe przepisy oferują więcej korzyści dla prosumentów, a jednocześnie stawiają przed nimi nowe wyzwania związane z koniecznością podejmowania decyzji dotyczących wyboru systemu rozliczeń. Nowelizacja jest krokiem naprzód w kierunku zwiększenia udziału odnawialnych źródeł energii w Polsce.
Potrzebujesz pomocy w tym temacie? Napisz do nas!