W dniu 15 września 2023 r. weszła w życie nowelizacja Kodeksu spółek handlowych w zakresie dotyczącym procesów transformacyjnych spółek (połączeń, podziałów i przekształceń). Regulacja ta stanowi kolejny etap implementacji tzw. pakietu prawa spółek, na który składają się następujące regulacje z zakresu unijnego prawa spółek:
Powyższa nowelizacja w wyniku implementacji do krajowego porządku prawnego wyżej wymienionych dyrektyw dotyka wielu kwestii praktycznych, związanych z reorganizacją spółek, w zakresie szerszym niż transformacje zagraniczne. Wśród najważniejszych zmian w polskim porządku prawnym, związanych z wejście w życie omawianej nowelizacji, wskazać należy na:
W uzasadnieniu do projektu ustawy z dnia 07 lipca 2023 r. o zmiany ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw podkreślono, że „za integracją implementacji dyrektywy 2019/2121 z Kodeksem spółek handlowych przemawiają względy systemowe, praktyczne, jak również związane z potrzebą zachowania stabilności i przejrzystości systemu prawnego, co jest szczególnie istotne dla adresatów tych norm oraz stosujących je organów, jak również względy ekonomiki legislacyjnej.”
Jedną z kluczowych zmian jest wprowadzenie w Kodeksie spółek handlowych nowego rodzaju podziału spółek, tj. podziału przez wyodrębnienie. Zgodnie z art. 529 § 1 pkt 5 Kodeksu spółek handlowych, podział przez wyodrębnienie polega na przeniesieniu części aktywów i pasywów spółki dzielonej na jedną lub więcej spółek przejmujących w zamian za emisję na rzecz spółki dzielonej, udziałów lub akcji w spółce nowo zawiązanej. W odróżnieniu od podziału przez wydzielenie, w przypadku podziału przez wyodrębnienie wspólnicy spółki dzielonej nie stają się wspólnikami spółki przejmującej. W płaszczyźnie majątkowej spółki dzielonej w zamian za przekazanie części majątku otrzymuje ona prawa udziałowe w spółce przejmującej.
Aktualnie, na gruncie znowelizowanego art. 529 Kodeksu spółek handlowych, do przeprowadzenia są następujące rodzaje podziałów:
Kolejna ze zmian na gruncie prawa krajowego dotyczy możliwości przeprowadzenia nowego rodzaju uproszczonego połączenia krajowego, tzw. uproszczone połączenie bezemisyjne.
Zgodnie bowiem z art. 5151 § 1 Kodeksu spółek handlowych, połączenie może być przeprowadzone bez przyznania udziałów, albo akcji spółki przejmującej w przypadku, gdy jeden wspólnik posiada bezpośrednio lub pośrednio wszystkie udziały lub akcje w łączących się spółkach, albo wspólnicy łączących się spółek posiadają udziały lub akcje w tej samej proporcji we wszystkich łączących się spółkach.
Na mocy omawianej nowelizacji, ustawodawca w Kodeksie spółek handlowych wprowadził również zmiany dotyczące spółki komandytowo-akcyjnej. Mianowicie, na gruncie prawa krajowego rozszerzona została zdolność do łączenia się spółki komandytowo-akcyjnej w charakterze spółki przejmującej, albo nowo zawiązanej oraz przyznana została spółce komandytowo-akcyjnej zdolność podziałowa. W dotychczasowym stanie prawnym, w odniesieniu do podziału spółek, przepisy Kodeksu spółek handlowych nie przewidywały zdolności podziałowej spółek osobowych.
Na gruncie prawa wspólnotowego, rozwiązania zawarte w dyrektywie 2017/1132 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie niektórych aspektów prawa spółek (Dz. Urz. UE L 169 ze zm.) przewidywały, że połączenia transgraniczne są dopuszczalne jedynie między typami spółek, na których łączenie zezwala prawo krajowe państw członkowskich.
Implementacja dyrektywy 2019/2121, w aspekcie odnoszącym się do możliwości transgranicznego przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej spowodowała konieczność wprowadzenia zmian dotyczących krajowych rodzajów transformacji, znosząc tym samym jak to zostało wskazane w uzasadnieniu do projektu ustawy – „asymetrię między krajowymi przepisami określającymi zdolność łączeniową i podziałową spółki komandytowo-akcyjnej”, która na gruncie prawa krajowego nie posiadała zdolności łączeniowej (zarówno w charakterze spółki przejmującej, albo nowo zawiązanej) i podziałowej.
Powyższe oznacza, że w wyniku omawianej nowelizacji, nastąpiło zrównanie statusu spółki komandytowo-akcyjnej i spółki kapitałowej w zakresie reorganizacji zarówno krajowej, jak i transgranicznej.
Dyrektywa 2019/2121 wprowadza nowe wymagania w odniesieniu do planu połączeń transgranicznych oraz wprowadza nowe wymagania w odniesieniu do procedury połączeń i podziałów transgranicznych. Wśród najważniejszych wskazuje się na:
Analizowana nowelizacja kodeksu spółek handlowych wprowadza do polskiego porządku prawnego instytucję podziału transgranicznego i przekształcenia transgranicznego. W dotychczasowym porządku prawnym możliwe było wyłącznie przeprowadzenie połączenia transgranicznego. Na gruncie znowelizowanych przepisów zaś możliwe jest przeprowadzenie przekształcenia transgranicznego polskiej spółki kapitałowej lub spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę zagraniczną lub podział transgraniczny polskiej spółki kapitałowej lub spółki komandytowo-akcyjnej na co najmniej dwie spółki zagraniczne.
Znowelizowane przepisy kodeksu spółek handlowych wprowadzają dodatkowe mechanizmy ochrony wierzycieli oraz wspólników mniejszościowych spółek uczestniczących w transgranicznych reorganizacjach.
Wśród najistotniejszych instrumentów ochrony wierzycieli wskazuje się na:
Z kolei, wśród najistotniejszych środków ochrony wspólników mniejszościowych, nowelizacja kodeksu spółek handlowych wprowadza następujące regulacje:
Podsumowując, omawiana nowelizacja w przeważającej mierze dotyczy procesów reorganizacyjnych. Na poziomie prawa wspólnotowego, brak wspólnych ram dla wszystkich państw członkowskich w odniesieniu do transgranicznych przekształceń i podziałów powodował, że państwa te nie regulowały tego typu operacji transgranicznych lub tworzyły własne, często wykluczające się regulacje. Bez wątpienia, implementacja dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2121 z dnia 27 listopada 2019 r. zmieniająca dyrektywę (UE) 2017/1132 w odniesieniu do transgranicznego przekształcenia, łączenia i podziału spółek wpłynie na ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej. W uzasadnieniu do projektu ustawy z dnia 04 maja 2023 r., druk nr 3191 wskazano, że „Dyrektywa 2019/2121 stanowi swoisty kompromis między potrzebą stworzenia wspólnych ram prawnych dla ułatwienia dokonywania operacji transgranicznych, a potrzebą ochrony interesów różnych podmiotów powiązanych ze spółką, na które te operacje mogą bezpośrednio wpływać.”
Potrzebujesz pomocy w tym temacie? Napisz do nas!