Polskie prawo, w tym zwłaszcza prawo podatkowe nie należy do najłatwiejszych w stosowaniu przez obywateli. Corocznie przekonać mogą się o tym chociażby podatnicy PIT wypełniając swoje zeznania podatkowe. Ustawodawca, dostrzegając ten problem, wprowadził do Ordynacji Podatkowej[1] przepisy umożliwiające wydawanie przez organy państwa interpretacji podatkowych, których zadaniem jest rozwianie pojawiających się wątpliwości podatników i płatników dotyczących treści norm prawnych, a także ujednolicenie stosowania przepisów prawa podatkowego. Pozwalają one właściwie stosować przepisy ustaw podatkowych, a co za tym idzie podatnik (lub płatnik) uzyskuje pewność, że dany sposób zastosowania (zinterpretowania przepisów) jest zgodny z poglądami organów podatkowych, a także celem i przedmiotem danej regulacji. Czym zatem są interpretacje podatkowe? Kto je wydaje? Jak podatnik (płatnik) może uzyskać interpretację podatkową?
[1] Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.)
Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji legalnej indywidualnej interpretacji podatkowych. Aby zatem zdefiniować tę instytucję prawa podatkowego, należy odwołać się do dorobku orzeczniczego sądów administracyjnych. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale 7 sędziów z dnia 7 lipca 2014 roku stwierdził, że indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego scharakteryzować można jako postać czy też formę zewnętrznego, jednostronnego działania administracji podatkowej, to jest czynność uprawnionych organów wykonujących administrację publiczną, która nie ma charakteru władczego rozstrzygnięcia i nie stanowi załatwienia sprawy w zakresie realizacji praw i obowiązków podatkowych zainteresowanego. (…) Jest to działanie niewładcze, informujące o obowiązującym prawie, a mówiąc ściślej: o uzasadnionych możliwościach jego stosowania, które prowadzić ma do jednolitości stosowania oraz do przestrzegania prawa podatkowego, przekonując do tego i przedstawiając w tym zakresie określone propozycje[1]. Interpretacje indywidualne wydawane są przez wyspecjalizowany organ administracji publicznej – Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Interpretacja indywidualna musi dotyczyć stanu faktycznego (teraźniejszego) lub zdarzenia przyszłego.
Zgodnie z art. 14b Ordynacji Podatkowej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego. Uzyskanie interpretacji wymaga więc złożenia przez podmiot zainteresowany wniosku o wydanie interpretacji, w którym to należy zawrzeć następujące informacje:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej ma 3 miesiące na wydanie interpretacji indywidualnej. Art. 14o Ordynacji Podatkowej przewiduje także sytuację, w której organ nie wyda w powyższym terminie wnioskowanej interpretacji – należy uznać wtedy, że w dniu następującym po upływie terminu wskazanego powyżej wydana została interpretacja stwierdzająca prawidłowość stanowiska wnioskodawcy w pełnym zakresie (jest to tzw. milcząca interpretacja).
Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 złotych. W przypadku gdy we wniosku przedstawiono kilka odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych to zgodnie z art. 14f §2 Ordynacji Podatkowej od każdego z nich pobierana jest opłata w wyżej wskazanej wysokości (np. za dwa stany faktyczne pobierana jest opłata w wysokości 80 złotych). Wniosek o wydanie interpretacji wnioskodawca może złożyć tradycyjnie (tj. osobiście w siedzibie Krajowej Informacji Skarbowej lub listownie) albo drogą elektroniczną (za pomocą platformy ePUAP).
Art. 14k Ordynacji Podatkowej określa tzw. funkcję ochronną interpretacji. Zgodnie z tym przepisem zastosowanie się do interpretacji indywidualnej przed jej zmianą, stwierdzeniem jej wygaśnięcia lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odmówi wydania interpretacji indywidualnej w przypadku gdy poweźmie uzasadnione przypuszczenie, że elementy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego mogą:
Ponadto interpretacja nie może zostać wydana jeżeli stan faktyczny w dniu złożenia wniosku jest przedmiotem:
Wnioskodawca składa w tym zakresie oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania. Jeżeli wnioskodawca złoży fałszywe oświadczenie to interpretacja indywidualna nie wywoła skutków prawnych (będzie bezskuteczna).
Podsumowując, należy stwierdzić, że interpretacje podatkowe w założeniu ustawodawcy pomagają stosować prawo podatkowe. Wskazują one bowiem prawidłowe zastosowanie przepisów na tle konkretnie opisanego zdarzenia teraźniejszego (stan faktyczny) lub przyszłego. Mogą one pozwolić uniknąć złej interpretacji przepisów, co może skutkować wszczęciem kontroli podatkowej. Statystyki pokazują, że zarówno osoby fizyczne jak i osoby prawne chętnie sięgają po tę instytucję – z Informacji o działalności Krajowej Informacji Skarbowej w 2023 roku[2] wynika, że tylko w ubiegłym roku organ ten wydał 23 234 interpretacji indywidualnych (z czego najwięcej dotyczyło podatku VAT, PIT i CIT). W przypadku wątpliwości w stosowaniu przepisów warto skorzystać z tego instytucji interpretacji indywidualnych, aby uniknąć przykrych niespodzianek.
Jeśli interesują Cię indywidualne interpretacje podatkowe lub chcesz skorzystać z porady prawnej w innym temacie, skorzystaj z usług Kancelarii HWW Hewelt Wojnowski Lindner i Wspólnicy.
[1] Uchwała NSA(7w) z 7.07.2014 r., II FPS 1/14, ONSAiWSA 2015, nr 1, poz. 3.
[2] Informacja o działalności Krajowej Informacji Skarbowej w 2023 roku, Bielsko-Biała, 2024, str. 14
Potrzebujesz pomocy w tym temacie? Napisz do nas!