Po długich pracach nad ustawą o fundacji rodzinnej, w dniu 14 grudnia 2022 roku Sejm Rzeczypospolitej Polskiej przyjął na posiedzeniu projekt ustawy Ministerstwa Rozwoju i Turystyki z dnia 23 listopada 2022 roku. W dniu 06 lutego 2023 r., ustawa została podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Chociaż ustawa o fundacji rodzinnej wejdzie w życie dopiero w dniu 22 maja 2023 roku, w trakcie tzw. vocatio legis w Sejmie trwają już prace nad zmianami do tej ustawy. W ramach prac w komisji sejmowej Komisji Finansów Publicznych dotyczących projektu ustawy o zmianie ustawy o obligacjach, postanowiono rozszerzyć tę ustawę o zmiany dotyczące ustawy o fundacji rodzinnej.
Z Uzasadnienia do Projektu ustawy o fundacji rodzinnej (Druk nr 2798) możemy wywnioskować, że idea fundacji rodzinnej opiera się na założeniu, że biznes i rodzina są formalnie odseparowane od siebie, a majątek rodzinny staje się własnością fundacji rodzinnej. Fundacja rodzinna ma za zadanie funkcjonować jak skarbiec rodzinny, który zapewni rodzinie środki finansowe, a przy tym będzie stanowić realizację wizji fundatora i dbać o wartości przyjęte przez fundatora w biznesie. Fundacja rodzinna pozwoli budować struktury organizacyjne zapewniające kontynuację biznesu i ochronę majątku w perspektywie dłuższej niż jedno pokolenie, bez konieczności osobistego zaangażowania następców prawnych. Fundacja rodzinna ma ponadto stanowić instrument prawny, który będzie sprzyjał akumulacji kapitału, zapewniając środki na pokrycie bieżących potrzeb członków rodziny.
Utworzenie fundacji rodzinnej będzie realizowało się w analogiczny sposób, jak w przypadku fundacji działających w polskim porządku prawnym w oparciu o Ustawę z dnia 06 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 166 ze zm.). Można to przedstawić w sześciu poniższych krokach:
Zgodnie z Ustawą, która wchodzi w życie w dniu 22 maja 2023 r., statut fundacji rodzinnej musi określać:
Dodatkowo, Statut Fundacji może określać również inne sprawy, w tym:
Projekt ustawy o fundacji rodzinnej zakłada utworzenie rejestru fundacji rodzinnych, prowadzonego przez Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim.
Wpis do rejestru fundacji rodzinnych będzie obejmował szereg informacji, takich jak m.in.: nazwa, siedziba oraz adres fundacji rodzinnej, wysokość funduszu założycielskiego fundacji rodzinnej, imię i nazwisko, numer PESEL (a w przypadku braku tego numeru – datę urodzenia) oraz adres do doręczeń każdego z członków organów, czas trwania fundacji rodzinnej, jeżeli jest oznaczony, wzmiankę o złożonym rocznym sprawozdaniu finansowym fundacji rodzinnej i sprawozdaniu z badania rocznego sprawozdania finansowego.
Co istotne, rejestr będzie jawny. Jawność danych w rejestrze będzie dotyczyć każdego podmiotu, który zostanie do niego wpisany, ale także każdego podmiotu chcącego uzyskać dostęp do danych w nim zgromadzonych.
Warto także wyjaśnić, że dane dotyczące beneficjentów rzeczywistych fundacji rodzinnej będą gromadzone w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych prowadzonym przez ministra ds. finansów publicznych.
Sąd rejestrowy będzie badał, czy dołączone do wniosku dokumenty są zgodne w odniesieniu do formy i treści z obowiązującymi przepisami prawa. Zbada on także, czy zgłoszone dane są zgodne z przepisami prawa.
Bez wątpienia, wprowadzenie do polskiego porządku prawnego instytucji fundacji rodzinnej stanowi jedną z najbardziej interesujących zmian prawnych w nadchodzącym czasie. Polski ustawodawca, w ślad za ustawodawstwami państw zachodnich wprowadził ciekawą instytucję, która ma wpłynąć na sukcesję w firmach rodzinnych oraz wesprzeć sukcesorów w przyszłych procesach inwestycyjnych.
Potrzebujesz pomocy w tym temacie? Napisz do nas!