CEIDG to Centralna Ewidencja i Informacja Działalności Gospodarczej, która umożliwia przedsiębiorcom jako osobom fizycznym ewidencjonowanie swojej działalności gospodarczej. CEIDG funkcjonuje od 2011 roku gromadząc dane o przedsiębiorcach. Jej działania są nadzorowane przez Ministra Rozwoju i Technologii. Do zadań CEIDG należą m.in. udostępnianie informacji o przedsiębiorcach, ustanowionym pełnomocniku lub prokurencie, terminie jak i zakresie zmian we wpisach do CEIDG oraz zapewnianie bezpłatnego wglądu do danych udostępnianych w CEIDG.
Działanie rejestru przedsiębiorców ułatwia prowadzenie działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy mogą z jego pomocą zmieniać dane we wpisie, założyć, zawiesić, wznowić czy nawet zlikwidować działalność. Wnioski można składać drogą elektroniczną bezpłatnie poprzez rządowy serwis biznes.gov.pl. Wpisanie do ewidencji CEIDG jest dedykowane przedsiębiorcom posiadającym jednoosobową działalnością gospodarczą lub będącymi wspólnikami spółek cywilnych.
CEIDG stanowi wygodniejszą opcję od załatwiania spraw w urzędach oraz zapewnia zainteresowanym dostęp do danych o każdej porze. Oprócz funkcjonalnych udogodnień, rejestracja w systemie pomaga transparentności, w tym budowania zaufania między klientami lub partnerami biznesowymi a przedsiębiorcą oraz wspiera komunikację między państwem a firmami.
Najistotniejszą zmianą w CEIDG jest wprowadzenie od 1 stycznia 2025 roku nowej klasyfikacji – Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Przyczyną nowelizacji było pojawienie się nowych rodzajów działalności co przeobraziło dotychczasowe PKD 2007 na PKD 2025, umożliwiając dostosowanie się do dynamicznego rozwoju profili. Są to kody porządkujące i grupujące typy działalności gospodarczej, określające obszar firmy o charakterze statystycznym. Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność, składając wniosek o wpis do CEIDG muszą wskazać kod PKD. W przypadku istniejących firm przed datą wprowadzenia nowej klasyfikacji, wymagane jest wskazanie zaktualizowanego kodu w przypadku złożenia wniosku o: zmianę wpisu, zawieszenie działalności lub wznowienie działalności. Przedsiębiorcy mają obowiązek aktualizować swój kod PKD gdy profil ich działalności ulega zmianom, czas na aktualizację wynosi 7 dni. Wybór PKD wiąże się z obowiązkami, dla niektórych kodów może być przypisany określony rodzaj opodatkowania lub określona forma działalności, obowiązek stosowania kas fiskalnych, czy rejestracji VAT.
Kolejne zmiany są związane z digitalizacją dokumentów, umożliwiając coraz szersze korzystanie z dróg elektronicznych do przesyłania korespondencji, co w następstwie wiążę się z przyśpieszeniem oraz uproszczeniem procedur związanych z ewidencją działalności gospodarczej. Nowe rozwinięcie artykułów ustawy dotyczy wymogu wpisu potrzebnych danych w celu utworzenia adresu do doręczeń elektronicznych lub wpisu adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego do bazy adresatów elektronicznych. Minister Rozwoju i Technologii ma obowiązek poinformowania Ministra Cyfryzacji drogą elektroniczną o wykreśleniu przedsiębiorcy z ewidencji bądź sprostowanie wpisu przedsiębiorcy w CEIDG.
Wykorzystanie usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego ułatwia kontakt przedsiębiorcy z Punktem Informacji dla Przedsiębiorcy. Konsekwencją tych zmian jest powstanie dużo prostszej drogi przekazywania informacji w relacji przedsiębiorca – instytucje państwowe.
Zmiany powstają w celu reagowania na dynamicznie rozwijający się rynek i poszerzania się klasyfikacji działalności. W celu zapewnienia porządku w grupowaniu profili, zaktualizowano katalog kodów PKD 2007 na PKD 2025 oraz zobowiązano przedsiębiorców do jego aktualizacji w przypadku zmian profilu albo przy składaniu określonych wniosków. CEIDG zapewnia powszechny dostęp do danych o przedsiębiorcach, co zwiększa transparentność i usprawnia komunikację między instytucjami publicznymi a przedsiębiorcami. Zmiany wprowadzone w zakresie CEIDG odnoszą się do postępującej cyfryzacji procesów administracyjnych i wprowadzają dodatkowe rozwiązania upraszczające procedury, jak i dostęp do informacji.
Potrzebujesz pomocy w tym temacie? Napisz do nas!