Strategia podatkowa jest obowiązkiem sprawozdawczym dużych przedsiębiorstw i podatkowych grup kapitałowych, jest to zbiór informacji z zakresu przepisów podatkowych, na temat planowanych i wdrażanych zasad stosowanych w przedsiębiorstwach. Niestety ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera dokładnej definicji pojęcia ,,strategia podatkowa”. Nowelizacja ustawy zawierająca pojęcie strategii podatkowej została wprowadzona z początkiem 2021 r.
Obowiązek informacyjny dotyczący strategii podatkowej obejmuje podatników, których przychody w roku podatkowym przekroczyły 50 mln euro. Kwotę 50 mln euro oblicza się według średniego kurs NBP, który jest ogłaszany w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok sprawozdawczy. Ustawa nie wskazuje konkretnych form prawnych podatników objętych tym obowiązkiem, uznaje się, że obowiązek ten dotyczy każdego podatnika CIT, którego przychody są odpowiednio wysokie.
Obowiązek obejmuje również podatkowe grupy kapitałowe, dotyczy to całości grupy oraz wszystkich spółek wchodzących w jej skład. Grupa kapitałowa jest zobowiązana do wypełniania tego obowiązku niezależnie od wysokości osiągniętych przychodów.
Z obowiązku sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji realizowanej strategii podatkowej wyłączone są podmioty, które są stroną umowy o współdziałaniu zawartej z Szefem KAS.
Lista podmiotów zobowiązanych jest publikowana co roku. Minister właściwy do spraw finansów jest zobowiązany do podawania do publicznej wiadomości, w Biuletynie Informacji Publicznej, danych z zeznań podatników podatku dochodowego od osób prawnych, u których wartość przychodu przekroczyła równowartość 50 mln euro. Minister musi również udostępnić informacje o podatkowych grupach kapitałowych i spółkach nieruchomościowych.
Informacje o stosowanych procesach i procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego, które zapewniają prawidłowe ich wykonanie. W informacji powinna być ujęta informacja o realizacji obowiązków podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Podatnik musi również poinformować o dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).
W strategii podatkowej muszą być ujęte informację o złożonych przez podatnika wnioskach: o wydanie ogólnej interpretacji podatkowej, interpretacji przepisów prawa podatkowego, wiążącej informacji stawkowej, wiążącej informacji akcyzowej.
Podmiot musi również uwzględnić informacje o transakcjach z podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów o cenach transferowych, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego. Strategia powinna zawierać informacje o ewentualnych planowanych działaniach restrukturyzacyjnych, które mogą mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych.
Podatnik powinien umieścić informacje o strategii podatkowej w języku polskim na swojej stronie internetowej. Gdy podatnik nie posiada swojej strony internetowej, informacje publikuje na stronie internetowej podmiotu powiązanego. Na stronie internetowej powinny zostać umieszczone informacje dotyczące realizowanej strategii podatkowej za poszczególne lata. Podatnik powinien poinformować właściwego mu naczelnika urzędu skarbowego o odpowiednim adresie strony internetowej.
Informacja powinna być udostępniona do końca 12 miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego, którego sprawozdanie dotyczy.
Ustawodawca nie przewidział konkretnego wzoru dokumentu dotyczącego strategii podatkowej.
W przypadku niewypełnienia powyższego obowiązku podmiot podlega karze pieniężnej. Karę pieniężną nakłada naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla podatnika. Kara zostaje nałożona w drodze decyzji. Maksymalna wysokość kary to 250 00 zł.
Potrzebujesz pomocy w tym temacie? Napisz do nas!