W dniu 07 września 2023 r. weszła w życie ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r., poz. 1681). Ustawa nowelizująca implementowała do polskiego porządku prawnego szereg aktów prawa europejskiego z obszaru energetyki, w szczególności dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/944 z dnia 05 czerwca 2019 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz zmieniającą dyrektywę 2012/27/UE, tzw. dyrektywę rynkową.
Na skutek nowelizacji, do polskiego porządku prawnego zostało wprowadzonych wiele nowych instytucji, rozszerzone zostały również kompetencje Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, a także wprowadzono szereg regulacji związanych z koniecznością funkcjonowania Centralnego Systemu Informacji o Rynku Energii (CSIRE).
– pod warunkiem że działalności, o których mowa w lit. b-f, nie stanowią przedmiotu podstawowej działalności gospodarczej tego odbiorcy, określonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 773).
Poniżej zostały omówione także najważniejsze zmiany, jakie nowelizacja wprowadziła dla uczestników rynku energetycznego:
Linia bezpośrednia to rozwiązanie, które pozwala na łączenie wytwórców energii elektrycznej oraz jej konsumentów z pominięciem sieci dystrybucyjnej. Wprowadzenie zmian miało na celu zwiększenie dostępności instytucji linii bezpośredniej dla odbiorców, gdyż w dotychczasowym stanie prawnym linia bezpośrednia była rozwiązaniem dostępnym jedynie dla odbiorców trwale odłączonych od Krajowego Systemu Elektroenergetycznego. Na mocy nowelizacji, linia bezpośrednia będzie rozwiązaniem również dla użytkowników, którzy do Krajowego Systemu Elektroenergetycznego są i będą nadal przyłączeni.
Zgodnie z nowymi przepisami uruchomienie linii bezpośredniej będzie możliwe bez konieczności uzyskania w tym celu zgody Prezesa URE. Wymagany będzie jedynie wpis do wykazu takich linii, który zostanie dokonany na podstawie zgłoszenia podmiotu ubiegającego się o budowę linii bezpośredniej. Zgłoszenie musi zawierać informacje dotyczące parametrów linii, a także ekspertyzę wpływu tej linii lub urządzeń, instalacji lub sieci do niej przyłączonych na system elektroenergetyczny, co jest podyktowane koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa pracy Krajowego Systemu Elektroenergetycznego.
Ustawa nowelizująca zakłada powstanie elektronicznej porównywarki ofert sprzedawców energii elektrycznej dla odbiorców w gospodarstwach domowych i mikroprzedsiębiorców. Rozwiązanie to stanowi implementację do polskiego porządku prawnego art. 14 dyrektywy 2019/944, który nałożył na państwa członkowskie zapewnienie, aby przynajmniej odbiorcy energii elektrycznej będący gospodarstwami domowymi i mikro przedsiębiorcami w rozumieniu ustawy z dnia 06 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221, z późn. zm.) o przewidywanym rocznym zużyciu poniżej 100 000 kWh mieli nieodpłatny dostęp do co najmniej jednego narzędzia porównywania ofert sprzedawców, w tym ofert dotyczących zawarcia umów z cenami dynamicznymi energii elektrycznej.
Dzięki powyższemu, odbiorcy energii elektrycznej w jednym miejscu online będą mogli nieodpłatnie porównać wszystkie dostępne na rynku oferty sprzedaży energii elektrycznej oraz przeanalizować ich wady i zalety. W celu zapewnienia, aby publikowane w porównywarce oferty sprzedawców energii były aktualne i odzwierciedlały faktyczny zakres świadczonych usług, ustawodawca zobowiązał sprzedawców do przesyłania informacji o zmianach w ich ofertach w ciągu siedmiu dni od ich wprowadzenia, a za uchylanie się od tego obowiązku sprzedawcom energii elektrycznej będą grozić kary.
Dyrektywa 2019/944 zobligowała państwa członkowskie do stworzenia nowego podmiotu, jakim jest obywatelska społeczność energetyczna, której przedmiotem może być wytwarzanie, dystrybucja, sprzedaż, zużywanie, agregacja lub magazynowanie energii, a także świadczenie usług w zakresie efektywności energetycznej, ładowania pojazdów elektrycznych lub świadczenie innych usług energetycznych swoim członkom lub udziałowcom.
Zgodnie z art. 3 pkt 13f) p.e., obywatelska społeczność energetyczna, to podmiot posiadający zdolność prawną, który opiera się na dobrowolnym i otwartym uczestnictwie i w którym uprawnienia decyzyjne i kontrolne przysługują członkom, udziałowcom lub wspólnikom będącym wyłącznie osobami fizycznymi, jednostkami samorządu terytorialnego, mikro przedsiębiorcami lub małymi przedsiębiorcami w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221, 641, 803 i 1414), dla których działalność gospodarcza w sektorze energetycznym nie stanowi przedmiotu podstawowej działalności gospodarczej określonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej, za główny cel ma zapewnienie korzyści środowiskowych, gospodarczych lub społecznych dla swoich członków, udziałowców lub wspólników lub obszarów lokalnych, na których prowadzi działalność.
Stworzenie ram prawnych działania obywatelskich społeczności energetycznych ma na celu umożliwienie odbiorcom końcowym energii elektrycznej bezpośredni udział
w wytwarzaniu, zużyciu oraz dzieleniu się energią elektryczną z innymi odbiorcami, a także zapewnienie jej członkom przystępnej cenowo energii elektrycznej w odróżnieniu od tradycyjnych przedsiębiorstw energetycznych, których głównym celem działania jest dążenie do osiągnięcia zysku. Uczestnictwo w obywatelskiej społeczności energetycznej przysłużyć się ma również do zwiększenia efektywności energetycznej na poziomie gospodarstw domowych dzięki zmniejszeniu zużycia energii elektrycznej i obniżeniu cen dostaw.
W dotychczasowym stanie prawnym, istniała możliwość zawierania przez przedsiębiorstwa energetyczne z odbiorcami odrębnie umowy sprzedaży i umowy o świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej, albo umów kompleksowych.
Od lutego 2024 r. nowelizacja wprowadza obowiązek zawierania przez przedsiębiorstwa energetyczne wyłącznie umów kompleksowych z odbiorcami energii elektrycznej w gospodarstwach domowych.
Nowelizacja wprowadza w art. 33 ust. 3d p.e. dodatkową przesłankę udzielenia, zmiany i cofnięcia koncesji w postaci rękojmi prawidłowego wykonywania działalności objętej koncesją.
Ponadto w art. 35a p.e. wprowadzono postanowienie w świetle którego przed podjęciem decyzji w sprawie udzielenia koncesji lub jej zmiany Prezes URE może dokonać sprawdzenia faktów podanych we wniosku o udzielenie koncesji lub jej zmianę w celu stwierdzenia, czy przedsiębiorca spełnia warunki wykonywania działalności gospodarczej objętej koncesją oraz, czy daje rękojmię prawidłowego wykonywania działalności objętej koncesją.
Wskutek wprowadzonej regulacji zwiększony został zakres okoliczności objętych kontrolą Prezesa URE, co pozwoli na nieudzielenie lub cofnięcie koncesji wobec podmiotów, co do których istnieją uzasadnione okoliczności, że nie będą prawidłowo wykonywać działalności gospodarczej objętej koncesją.
Przedmiotowa regulacja pozwala Prezesowi URE na szybsze reagowanie w sytuacji bardzo licznych skarg odbiorców na działania naruszające ich prawa, takie jak celowe i na szeroką skalę wprowadzanie odbiorców w błąd. Zwiększony zostanie zatem zakres ochrony rynku i odbiorców w gospodarstwach domowych.
Poza powyższymi zmianami, nowelizacja prawa energetyczne wprowadza także szereg innych zmian, które są istotne szczególnie dla indywidualnych odbiorców energii. Wśród nich można wskazać między innymi:
Podsumowując, ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r., poz. 1681) implementująca do polskiego porządku prawnego dyrektywę 2019/944 wprowadza szereg zmian i nowych instytucji, których wejście w życie zostało rozciągnięte w czasie. Zmiany te w szczególności wzmacniają pozycję prawną Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, któremu zostały przyznane nowe kompetencje oraz wzmacniają prawa odbiorców, a także dostosowują przepisy ustawy – Prawo energetyczne do postanowień Polityki Energetycznej Polski do 2040 r. w zakresie obowiązku zawierania z odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym wyłącznie umów kompleksowych.
Potrzebujesz pomocy w tym temacie? Napisz do nas!